Reklama kontekstowa w 2014

AdKontekst opublikował raport z przeprowadzonego w marcu 2015 badania wśród ekspertów i praktyków reklamy internetowej w Polsce. Wnioski z raportu mogą pozwalić na oszacowanie rozmiarów rynku reklamy kontekstowej, określenie jego charakterystyki. Z pytaniami zmierzyło się 57 przedstawicieli agencji interaktywnych realizujących kampanie w sieciach kontekstowych. W związku z tym raport ma charakter podglądowy i jest jedynie ogólnym zarysem tematyki.
Czym jest reklama kontekstowa?
Reklama kontekstowa jest sposobem prezentowania oferty w sposób dopasowany do określonych czynników. W tej definicji zawierają się zarówno metody docierania do odbiorców, jak również formy reklamowe i narzędzia. Reklama kontekstowa obejmuje nowe tendencje w marketingu internetowym, takie jak personalizacja przekazu na podstawie danych demograficznych i informacji behawioralnych, remarketing, content marketing.
Trendy i statystyki 2014
W 2014 roku rynek reklamy kontekstowej zwiększył się o 14,5% w porównaniu do roku 2013 i był warty 249 milionów złotych. Zgodnie z opublikowanymi przez AdKontekst danymi, wydatki na reklamę kontekstową stanowiłu 26,2% budżetów SEM. Autorzy raportu szacują, że rynek reklamy kontekstowej stanowi 9,5% całego rynku reklamy digital.
Personalizacja
Najbardziej gorącym trendem w kampaniach w 2014 roku było uwzględnianie danych zewnętrznych dotyczących demografii, zainteresowań, profilu zawodowego użytkowników. Kierowanie reklamy na podstawie tych informacji przynosiło szybki i znaczący zwrot z inwestycji. 36% kampanii korzystało z targetowania behawioralnego, a 60% badanych planuje w bieżącym roku włączyć do swoich kampanii personalizację i korzystać z danych zewnętrznych. Równie popularny był remarketing na podstawie zebranych o użytkowniku i historii jego przeglądarki danych. Generalnie targetowanie behawioralne w 2014 zadeklarowało aż 64,9% agencji, co jest rewolucyjną zmianą w porównaniu do roku 2013, kiedy eksperci IT wskazywali na samodzielny wybór serwisów, w których prezentowana będzie reklama. Zaufanie do danych zewnętrznych i wysoki zwrot z takich inwestycji to filary sukcesu reklamy kontekstowej.
Liderzy
Sieci reklamowe, w których najczęściej kupowano reklamę kontekstową to:
- GDN (87,7%)
- Adkontekst (86,0%)
- BusinessClick (66,7%)
Reklamodawcy cenią ww. sieci reklamowe za możliwość pozyskania wysokiej jakości ruchu dla stron i zwiększenia współczynnika konwersji.