E-commerce w Indiach

2015-04-02, Monika Kadłucka
E-commerce w Indiach

Indie, drugi pod względem zaludnienia kraj na świecie chyba bardziej fascynuje dziś wielkich przedsiębiorców niż mistyków szukających prawdy w tekstach Gandhiego. Zmiany, jakie mają miejsce obecnie w Indiach porównywane są do przemian kapitalistycznych w USA w XIX wieku, a o ich rozmachu świadczą liczby. Od 2013 roku o 261 proc. zwiększyły się inwestycje w indyjskie firmy z obszaru e-commerce. Jak doszło do tego,  że w ciągu minionych dwóch lat ulokowano w tej branży 3,86 mld dolarów?

Maszyny i ludzie

Ogromna perspektywa rozwoju indyjskiego rynku związana jest z dynamicznym rozwojem technologii i sprzyjającą demografią. Wielkie społeczne ambicje tworzą nową klasę średnią – przewiduje się, że do 2025 roku jej liczebność będzie sięgała 600 milionów (obecnie - 25% społeczeństwa).

Według prognoz do 2020 roku połowa mieszkańców Indii będzie w wieku do 25 lat, a średnia wieku na poziomie 29 lat. To czyni z Indii nie tylko jeden z najmłodszych (również najbardziej zaludnionych) krajów świata i jednocześnie – idealny rynek e-commerce. Szacuje się, że pół miliarda ludzi w ciągu trzech lat będzie miała dostęp do sieci za pomocą smartfonów.

Karma w czasach Google’a

Obserwujemy w tej części  świata fascynujące ścieranie się i współistnienie dwóch form – duchowej i zakorzenionej w tradycji oraz nowoczesnej i coraz bardziej wirtualnej. Drugą stroną tych przemian są problemy, z jakimi borykają się wszystkie kraje, w których dominuje kapitalizm – skandale korupcyjne, wyzysk pracowników, masy migrantów do wielkich miastach.

Czy stary porządek jest stanie zatrzymać postępującą industrializację? Chyba już nikt nie ma takich złudzeń. 

Yahoo Small Business przygotował statystyki na temat rozwijającego się rynku e-commerce w Indiach. Ilustruje on potencjał kraju dla przedsiębiorców.

  • Wzrost rynku e-commerce w samym 2013 roku o 88 %
  • W ciągu roku Liczba użytkowników Internetu wzrosła od 150 mln. do 243 mln.
  • Najczęściej sprzedawane produkty w Indiach to: rtv i agd, odzież, iPady, biżuteria
  • Hindusi spędzają w intrenecie około 8 godzin dziennie.
  • Facebook podaje, że ma ponad 100 mln użytkowników w Indiach.
  • Rynek e-commerce w 2015 roku wzrośnie o kolejne 37%

Popularne sklepy

Wielkie sklepy internetowe, w których znaleźć można produkty z rozmaitych kategorii wiodą prymm na rynku. Niewiele jest natomiast sklepów z wyselekcjonowanym i należącym do określonego rodzaju towarem. 

Snapdeal

Sklep działa od 2010 roku. Ma siedzibę w New Delhi i ponad 3 miliony fanów na facebooku.

Flipkart

Od 2007 roku w asortymencie książki, elektronika, motoryzacja. Kilka oddziałów i 1300 pracowników.

Infibeam

Powstał w 2007 roku i zawiera artykuły z ogromnej ilości kategorii, od wyposażenia wnętrz po ubrania. Przychód sklepu w 2013 to 1 mld dolarów.  

Podatki

Z czym zmierzyć muszą się przedsiębiorcy planujący ekspansję usług i towarów w Indiach? Oprócz barier językowych wyzwaniem mogą być przepisy podatkowe, choć ich poznanie nie jest niemożliwe. Niektóre towary, takie jak laptopy i inne produkty elektroniczne nie są objęte podatkiem. Spotkamy się jednak z licznymi opłatami i podatkami pośrednimi, które sprawdzić można na przykład na stronie dutycalculator.com. 

W czym możemy pomóc?

Szukasz sprawdzonych sposób na optymalizacje kampanii Adwords? Zależy Ci na certyfikowanym partnerze Google? Napisz do nas - przygotujemy dla Ciebie kompleksową strategię kampanii PPC.

O autorze

Monika Kadłucka
Monika Kadłucka Cyrek Internet Technologies, Senior SEO Specialist